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Ouvrages inédits d'abélard : pour servir à l'histoire de la philosophie scholastique en france
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Librairie Eyrolles - Paris 5e
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Ouvrages inédits d'abélard : pour servir à l'histoire de la philosophie scholastique en france

Ouvrages inédits d'abélard : pour servir à l'histoire de la philosophie scholastique en france

Pierre Abélard - Collection Littératures

900 pages, parution le 01/03/2021

Résumé

Ouvrages inédits d'Abélard : pour servir à l'histoire de la philosophie scholastique en France / publ. par M. Victor Cousin
Date de l'édition originale : 1836

Le présent ouvrage s'inscrit dans une politique de conservation patrimoniale des ouvrages de la littérature Française mise en place avec la BNF.
HACHETTE LIVRE et la BNF proposent ainsi un catalogue de titres indisponibles, la BNF ayant numérisé ces oeuvres et HACHETTE LIVRE les imprimant à la demande.
Certains de ces ouvrages reflètent des courants de pensée caractéristiques de leur époque, mais qui seraient aujourd'hui jugés condamnables.
Ils n'en appartiennent pas moins à l'histoire des idées en France et sont susceptibles de présenter un intérêt scientifique ou historique.
Le sens de notre démarche éditoriale consiste ainsi à permettre l'accès à ces oeuvres sans pour autant que nous en cautionnions en aucune façon le contenu.
Pour plus d'informations, rendez-vous sur www.hachettebnf.fr

L'auteur - Pierre Abélard

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Sommaire

SOMMAIRE DE L'INTRODUCTION.

Description du manuscrit du Roi, n° 7493VIII
Description du manuscrit de Saint-Germain, n° 1310X
Description du manuscrit de Saint-Victor, n° 844XVIII
Plan de l'ouvrage renfermé dans le manuscrit de Saint-VictorXXIII
Que cet ouvrage est probablement la dialectique d'AbélardXXVIII
Date probable de la composition de ce traité de dialectiqueXXXI
Des ouvrages d'Abélard jusqu'alors inconnus qu'indiquent nos manuscritsXXXVI
Que Roscelin a été le maître d'AbélardXL
Qu'Abélard était très-ignorant en mathématiquesXLIII
Qu'il ne savait pas le grecXLIV
Qu'Abélard ne connaissait tout au plus de Platon que le Timée dans la version de Chalcidius. Qu'Abélard ne connaissait d'Aristote que l'Organum, et de l'Organum que les parties traduites par BoëceL
Que la pspanlosopspane scolastique est sortie d'une phrase de Porphyre traduite par BoëceLVI
Du problème de la nature des genres et des espèces, tel qu'il est posé dans la phrase de PorphyreLX
Point de départ de la pspanlosopspane scolastique: opinion de Boëce sur le problème des espèces et des genresLXVI
Opinion de Raban-Maur au IXe siècleLXXVI
Opinion d'un anonyme du Xe siècleLXXX
Nominalisme de RoscelinLXXXVI
Réalisme théologique de saint AnselmeCI
Réalisme plus scientifique de Guillaume de ChampeauxCX
Développements du réalisme: Odon de Cambray et Bernard de ChartresCXXIV
Entreprise d'AbélardCXXX
I. Polémique d'Abélard contre les deux écoles réaliste et nominalisteCXXXII
Réfutation du réalismeCXXXII
Réfutation du nominalismeCL
II. Exposition du système d'AbélardCLV
Conceptualisme d'AbelardCLV
III. Application de la pspanlosopspane d'Abélard à la théologieCLXXXIV
Méthode théologique d'Abélard. Du Sic et Non, d'après les manuscrits de Saint-Michel et de MarmoutiersCLXXXIV
Doctrine théologique d'AbélardCXCVI
ConclusionCXCIX

INDEX QUAESTIONUM QUAS CONTINET SIC ET NON.

Prologus3
I. Quod fides humanis rationibus sit adstruenda, et contra17
II. Quod fides sit de non apparentibus tamen, et contra22
III. Quod sit credendum in Deum solum, et contra25
IV. Quod agnitio non sit de non apparentibus, sed fides tamen, et contra.27
V. Quod non sit Deus singularis, et contra28
VI. Quod sit Deus tripartitus, et contra29
VII. Quod in trinitate non sunt dicendi plures aeterni, et contra30
VIII. Quod non sit multitudo rerum in trinitate, et quod non sit trinitas aliquod totum, et contra30
IX. Quod non sit substantia, et contra37
X. Quod Deus inter omnia connumerandus sit, hoc est, unum aliquid ex omnibus, et contra39
XI. Quod divinae personae ab invicem differunt, et contra40
XII. Quod in trinitate alter sit cum altero, et contra41
XIII. Quod Deus pater sit causa filii, et contra41
XIV. Quod sit filius sine principio, et contra42
XV. Quod Deus non genuit se, vel quod etiam secundum divinitatem filius factus sive creatus dicatur, vel quod principatu quodam sine auctoritate procedat patris, et contra44
XVI. Quod filius dicatur a patre gigni, non tamen genitus, et contra49
XVII. Quod solus pater dicatur ingenitus, et non50
XVIII. Quod aeterna generatio filii narrari vel sciri vel intelligi possit, et non.52
XIX. Quod de aeterna generatione filii illud sit accipiendum: ego hodie genui te.55
XX. Quod primus psalmus de Christo sit accipiendus58
XXI. Quod illud: eructavit cor meum, de generatione filii sit accipiendum58
XXII. Quod solus filius ex substantia patris non sit, et contra59
XXIII. Quod spiritus domini ferebatur super aquas intelligendum sit de spiritu sancto59
XXIV. Quod spiritus sanctus pater quoque et filius dici possit, et non61
XXV. Quod pspanlosopspan quoque trinitatem seu verbum Dei crediderint, et non63
XXVI. Quod de praescientia judicet Deus, et non65
XXVII. Quod providentia Dei causa sit eventuum rerum, et non65
XXVIII. Quod nispanl fiat casu, et contra66
XXIX. Quod praedestinatio Dei in bono tantum sit accipienda, et contra67
XXX. Quod peccata etiam placeant Deo, et non69
XXXI. Quod Deus quoque malorum causa vel auctor sit, et non69
XXXII Quod omnia possit Deus, et non74
XXXIII. Quod Deo resisti non possit, et contra75
XXXIV. Quod Deus non habeat liberum arbitrium, et contra75
XXXV. Quod ubi deest velle Dei, desit et posse, et contra77
XXXVI. Quod quicquid vult Deus faciat, et non79
XXXVII. Quod nispanl fiat Deo nolente, et contra80
XXXVIII. Quod omnia sciat Deus, et non81
XXXIX. Quod opera hominum nispanl sint, et contra82
XL. Quod Deus quoque loco moveatur vel locatus sit, et non83
XLI. Quod Deus ipse sit qui antiquis patribus apparebat, et non83
XLII. Quod solus filius in angelis olim apparebat, et non83
XLIII. Quod nullus creatus spiritus loco moveatur, et contra83
XLIV. Quod solus Deus sit incorporeus, et non83
XLV. Quod Deus per corporales imagines non sit respraentandus, et contra83
XLVI. Quod angeli ante coelum et terram vel caeteras omnes creaturas facti sint, et quare omnes angeli aequales et beati creati sint, et non83
XLVII. Quod ante creationem hominis angelus ceciderit, et contra83
XLVIII. Quod boni angeli sive sancti, visione Dei fruentes, omnia sciant, et non83
XLIX. Quod omnes ordines coelestium spirituum generaliter angeli vocentur, et non84
L. Quod in coelesti vita nemo proficiat84
LI. Quod primi parentes sint creati mortales, et non84
LII. Quod Adam extra paradisum sit conditus, et contra84
LIII. Quod peccatum Adae magnum fuerit, et non84
LIV. Quod primum hominis peccatum non coepit a persuasione diaboli, et contra84
LV. Quod Eva sola, non Adam, seducta sit, et contra84
LVI. Quod homo liberum arbitrium peccando amiserit, et non84
LVII. Quod Adam in loco Calvariae sepultus sit, et contra85
LVIII. Quod Adam salvatus sit, et contra85
LIX. Quod de promisso sancti spiritus Maria dubitaverit, et non85
LX. Quod verbum Dei in utero virginis sanctae animam et carnem susceperit85
LXI. Quod Josephus non sit suspicatus Mariam adulteram, et contra86
LXII. Quod Christus clauso utero virginis natus sit, et contra86
LXIII. Quod Christus secundum carnem non fuerit de tribu Juda, et contra86
LXIV. Quod Deus personam hominis non susceperit sed naturam, et contra86
LXV. Quod filius Dei mutatus sit suscipiendo carnem, et non87
LXVI. Quod Deus et homo in Christo partes esse videantur, et non87
LXVII. Quod Christus sive Deus non sit dicendus creatura aut servus, et contra91
LXVIII. Quod Christus secundum carnem factus sit, et contra91
LXIX. Quod filius Dei praedestinatus sit, et contra91
LXX. Quod Deus minorari non possit, et contra91
LXXI. Quod etiam secundum divinitatem filius minor patre videatur, et contra91
LXXII. Quod Christus secundum corpus etiam non creverit, et contra92
LXXIII. Quod humanitas Christi non creverit in sapientia, vel quod tantumdem scierit quantum divinitas, et contra92
LXXIV. Quod Christus corporaliter quoque unctus fuisse legatur, et contra92
LXXV. Quod in Christo is qui est filius Dei non sit ille qui est filius hominis, sive is qui est aeternus non sit is qui est temporalis, et contra93
LXXVI. Quod humanitas Christi ignoraverit diem judicii, et non96
LXXVII. Quod Judaei vel daemones Christum agnoverint etiam ante passionem ejus, et non96
LXXVIII. Quod Christus servilem timorem habuisse videatur, et non96
LXXIX. Quod Christus fefellerit, et non96
LXXX. Quod Christus nec secundum hominem passus fuerit aut timuerit, et contra96
LXXXI. Quod in morte Christi separatio divinitatis et humanitatis sit, et non97
LXXXII. Quod in Christo suggestio etiam delectationis fuerit, et contra97
LXXXIII. Quod Christus vel sancti mori voluerint, et non97
LXXXIV. Quod Christus descendens omnes liberavit inde, et non97
LXXXV. Quod incertum sit qua hora Dominus resurrexerit, et contra97
LXXXVI. Quod Dominus resurgens primo apparuerit Mariae Magdalenae, et non97
LXXXVII. Quod illi qui cum Domino resurrexerunt, iterum mortui sint, et non.97
LXXXVIII. Quod Christus post resurrectionem cicatrices, non vulnera, dubitantibus demonstraverit, et contra97
LXXXIX. Quod creatura sit adoranda, et non97
XC. Quod Dominus post ascensionem non sit locutus in terra, et contra98
XCI. Quod sola Maria in anima passa sit, et contra98
XCII. Quod ante pentecosten, vel in ipsa, de omnibus sint edocti apostoli, et non98
XCIII. Quod Petrus vel Paulus et caeteri apostoli sint aequales, et contra98
XCIV. Quod Petrus instinctu diaboli Domino persuaserit vitare mortem, et contra98
XCV. Quod solus Christus fundamentum sit ecclesiae, et contra98
XCVI. Quod Petrus non negaverit Christum, et contra101
XCVII. Quod Petrus et Paulus eodem prorsus die, non revoluto anni tempore, passi sint, et contra101
XCVIII. Quod Paulus ante conversionem quoque tam Paulus quam Saulus vocatus sit, et contra101
XCIX. Quod Jacobus justus, frater Domini, filius fuerit Josepspan, sponsi Mariae, et contra101
C. Quod Jacobus justus, frater Domini, primus fuerit episcopus Hierosolymae, et contra101
CI. Quod Jacobus justus, frater Domini, primam de septem canonicis epistolam scripserit, et contra101
CII. Quod Pspanlippus diaconus et Pspanlippus apostolus idem non fuerint, et contra102
CIII. Quod omnes apostoli, extra Johannem, uxores habuerint, et contra102
CIV. Quod in figuris quatuor animalium, Matthaeus per hominem, Marcus per leonem praesignatus sit, et contra102
CV. Quod eadem Maria tam caput quam pedes Domini unxerit, et contra102
CVI. Quod sine baptismo aquae nemo jam salvari possit, et contra102
CVII. Quod omnia peccata baptismus deleat, tam originalia quam propria, et contra102
CVIII. Quod parvuli peccatum non habeant, et contra104
CIX. Quod tantumdem valebat circumcisio in antiquo populo quantum nunc baptismus, et contra106
CX. Quod baptizatus a quocunque non sit rebaptizandus, et contra106
CXI. Quod ficto etiam per baptismum peccata dimittantur106
CXII. Quod una baptismi immersio sufficiat, et non106
CXIII. Quod etiam sine sacramento altaris baptismus sufficiat, et non106
CXIV. Quod in baptismo Johannis peccata dimittebantur, et non107
CXV. Quod nispanl adhuc definitum sit de origine animae, et contra107
CXVI. Quod peccata patrum reddantur in filios, et contra110
CXVII. De sacramento altaris. Quod sit essentialiter ipsa veritas carnis Christi et sanguinis, et contra110
CXVIII. Quod eucharistia nunquam sit danda intincta, et contra110
CXIX. Quod presbyter uxoratus a subjectis non sit abjiciendus, et contra110
CXX. Quod haeretici non prosit oblatio, et contra111
CXXI. Quod missa ante horam tertiam non sit celebranda, nisi in natali111
CXXII. Quod omnibus nuptiae concessae sint, et contra111
CXXIII. Quod conjugium fuerit inter Josephum et Mariam, et contra111
CXXIV. Quod liceat habere concubinam, et contra111
CXXV. Quod non sit conjugium inter infideles, et contra111
CXXVI. Quod, demissa fornicante uxore, viro liceat alteram ducere, et contra.111
CXXVII. Quod adultera nullo modo retinenda sit, et contra111
CXXVIII. Quod saepius nubere liceat, et non112
CXXIX. Quod nullus humanus concubitus esse possit sine culpa, et contra112
CXXX. Quod nulli liceat eam cum qua fornicatus fuerit, in conjugium ducere, et contra112
CXXXI. Quod sterilis non videatur ducenda, et contra112
CXXXII. Quod virginitas non praecipiatur, et contra112
CXXXIII. Quod nuptiae quoque praecipiantur, et non112
CXXXIV. Quod nuptiae sint bonae, et contra112
CXXXV. Quod dilectio proximi omnem hominem complectatur, et non112
CXXXVI. Quod sola caritas virtus dicenda sit, et non114
CXXXVII. Quod caritas semel habita nunquam amittatur, et contra119
CXXXVIII. Quod bonam voluntatem nostram gratia Dei non praecedat, et contra129
CXXXIX. Quod legis praecepta non perfecta sunt sicut sunt evangelii, et contra132
CXL. Quod opera misericordiae non prosint infidelibus, et contra132
CXLI. Quod opera sanctorum non justificent hominem, et contra134
CXLII. Quod peccatum actus sit, non res, et contra137
CXLIII. Quod peccator sit ille tantum qui assiduus est in peccatis, et contra140
CXLIV. Quod aliquando peccamus nolentes, et contra142
CXLV. Quod idem peccatum non puniat Deus spanc et in futuro145
CXLVI. Quod Chaï,n non sit damnatus, et contra149
CXLVII. Quod ea quae condonat Deus ulterius non exigat, et contra149
CXLVIII. Quod gravius sit aperte peccare, et contra149
CXLIX. Quod adulterium post haeresim caeteris peccatis gravius sit, et contra149
CL. Quod sine confessione non dimittantur peccata, et contra149
CLI. Quod timor Dei in sanctis perseveret, et non151
CLII. Quod sit pro omnibus orandum, et contra151
CLIII. Quod nulla de causa mentiri liceat, et contra153
CLIV. Quod liceat homini inferre sibi manus aliquibus de causis, et contra155
CLV. Quod nulla de causa liceat christianis hominem occidere, et contra159
CLVI. Quod liceat hominem occidere, et non160
CLVII. Quod poena parvulorum non baptizatorum mitissima respectu caeterarum poenarum damnatorum sit, et contra162
FINIS INDICIS QUAESTIONUM.

INDEX EORUM QUAE IN DIALECTICA ABAELARDI CONTINENTUR.

PARS PRIMA, DE PARTIBUS ORATIONIS173
LIBER PRIMUS in Porphyrium de quinque vocibus173
LLIBER SECUNDUS in Aristotelis Praedicamenta173
De homonymis, synonymis et paronymis173
De iis quae dicuntur173
De substantia174
De quantitate178
1. De puncto et quae ex eo nascuntur quantitatibus, linea, superficie, corpore; insuper de loco180
2. De tempore184
3. De numero188
4. De oratione190
5. Quantitatis prima et secunda divisio194
6. De quando196
7. De ubi197
8. De situ201
De relativis201
De qualitate207
1. De habitu et dispositione207
2. De passibili qualitate seu passione207
3. De potentia naturali et impotentia207
4. De forma et figura207
5. De supraposita divisione utrum sit per species207
6. De prima proprietate207
7. De secunda207
8. De tertia207
9. De quarta207
De facere ac pati209
De habere209
LIBER TERTIUS in librum Aristotelis de Interpretatione209
De modis significandi209
Utrum omnis impositio in significatione ducatur209
Quae voces naturaliter, quae ad placitum significent212
De compositis213
De indefinitis215
De definitis218
De nomine218
De verbo222
PARS SECUNDA, DE PROPOSITIONIBUS ET SYLLOGISMIS CATEGORICIS, SED ANALYTICA PRIORA227
LIBER PRIMUS227
De oratione229
De perfectis231
Divisio perfectarum234
Diffinitio propositionis237
Utrum sint aliquae res ea quae a propositionibus dicantur241
De terminis categoricae propositionis246
De verbo propositionis246
De praedicato246
De subjecto252
LIBER SECUNDUS253
De affirmatione et negatione253
Voir tout
Replier

Caractéristiques techniques

  PAPIER
Éditeur(s) Hachette
Auteur(s) Pierre Abélard
Collection Littératures
Parution 01/03/2021
Nb. de pages 900
Format 15.6 x 23.4
Couverture Broché
Poids 1228g
EAN13 9782329595313

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